Controlul activitatii caspazelor

biologie

ALTE DOCUMENTE

Violeta e o planta delicata si frumos colorata
Broastele
PROIECTUL UNITǍŢII DE ÎNVǍŢARE : MAMIFERE
Pterophyllum scalare
Ficatul
TEST DE EVALUARE CLASA A VI A
Digestia si absorbtia proteinelor
Catabolismul proteinelor
Enzimele proteolitice din sange

Controlul activitatii caspazelor

Deoarece caspazele active pot cauza foarte rapid moartea celulara este nevoie de un mecanism strict de control al activarii acestora.Acesta include sinteza lor sub forma de zimogene inactive, cai reglatoare precum si prezenta unor inhibitori endogeni care sa tina sub control enzimele activate.

Caile  de semnalizare a apoptozei care duc la procesarea zimogenilor caspazelor pot fi împartite în doua mari categorii: cai mediate de receptori de pe suprafata celulei si cai mediate de receptori intracelulari.

Prima cale este activ 20520b16u ata ca raspuns la semnale extracelulare care indica ca celula respectiva nu mai este necesara pentru organism.Receptorii de pe suprafata celulei sunt activati prin legarea lor de receptori speciali numiti receptori ai mortii.Acesti receptori sunt grupati într-o clasa din care fac parte: CD95/Fas/Apo1, TNFR1, TNFR2, DR3/Wsl-1/Tramp, DR4/TRAIL-R1, DR5/TRAIL-R2/TRICK2/Killer si DR6.Ei sunt caracterizati de prezeta a numeroase secvente repetitive bogate în cisteina situate la capatul extracelular al moleculei si un modul de interactiune proteina-proteina la capatul intracelular.Polimerizarea receptorului indus de ligand are ca efect formarea unui complex de semnalizare a inducerii mortii (DISC) care contine numeroase molecule adaptor incluzând FADD, TRADD, DAXX, RIP, RAIDD si FLIP.

FADD este atasat la capatul C-terminal al DISC iar capatul sau N-terminal interactioneaza cu caspaza-8.Aceasta are ca efect activarea caspazei-8 care este esentiala pentru declansarea procesului de moarte celulara.

Calea cea mai comuna prin care caspaza-8 declanseaza procesul de moarte celulara este activarea caspazelor efectoare 3 si 7 de catre caspaza 8.Aceste caspaze efectoare realizeaza apoptoza prin clivarea diferitelor substrate celulare incluzând alte caspaze ceea ce duce la o reactie în lant ramificata de activare a caspazelor.Existenta unei asemenea cascade a caspazelor care are rolul de a amplifica semnalul apoptozic este necesara deoarece caspazele de initiere nu sunt capabile sa execute apoptoza singure si astfel celulele pot mentine sub control mecanismul de sinucidere celulara.Aceasta cale descrisa mai sus este caracteristica celulelor de tip I care sunt capabile sa  furnizeze cantitati suficiente de caspaza 8 activata care sa declanseze la rândul ei activarea altor caspaze din aval pentru definitivarea apoptozei.

Pe de alta parte, în asa numitele celule de tip II semnalizarea apoptozica a receptorilor mortii depinde de etapa mitocondriala de amplificare care poate fi necesara în cazul unei insuficiente de caspaza 8 activa sau a altor caspaze din aval.În aceasta situatie, caspaza 8 cliveaza proteina Bid din citosol care face parte din clasa Bcl-2.Bid migreaza în mitocondrie unde declanseaza eliberarea citocromului c.Ajuns in citosol citocromul c formeaza apoptosomul.Acesta este un heptamer format din 7 molecule adaptor Apaf-1 fiecare legata de câte o molecula de citocrom c si un dimer al caspazei de initiere 9.Caspaza 9 care este activata printr-o modificare conformationala indusa de apoptosom activeaza la rândul sau caspazele efectoare 3 si 7 intr-un mod similar caspazei 8.

Cealalta cale majora de declansare a apoptozei, prin semnalizare intracelulara este activata de stimuli ca deteriorarea ADN-ului sau substante citotoxice care actioneaza în interiorul celulei si este foarte asemanatoare cu calea de semnalizare din celulele de tip II în care rolul îl are mitocondria.Celula are numeroase cai de semnalizare a mitocondriei din care majoritatea se integreaza la nivelul portii Bax/Bak, proteine tot din clasa Bcl-2.

Un aspect important al cailor de semnalizare a apoptozei îl reprezinta "punctul de fara întoarcere".Acest eveniment reprezinta etapa în procesul de semnalizare a începerii apoptozei dupa care încetarea actiunii stimulilor nu mai poate opri declansarea cascadei reactiilor ireversibile care duc la executia apoptozei.

Acest punct de fara întoarcere este situat dupa eliberarea citocromului c si coincide cu activarea caspazelor efectoare.Totodata studiile au aratat ca eliberarea citocromuluic poate produce moartea celulara pe doua cai: o cale rapida, prin activarea caspazelor si o cale lenta prin faptul ca parasirea mitocondriei determina pierderea functiei respiratorii a acesteia ducând în final tot la moarte celulara.

Deoarece caspazele 1, 5 si 11 formeaza o subfamilie separata care îndeplinesc un dublu rol atât în reglarea procesarii citokinei si semnalizarea inflamatorie cât si în apoptoza, ele sunt implicate in retele de activare unice. Studiile genetice pe soareci au aratat ca caspaza 11 mediaza activarea caspazei 1 care la randul ei proceseaza citokinele.În cazul celulelor umane lipopolizaharidele induc expresia caspazei 5 în acelasi mod ca si caspaza 11 în celulele rozatoarelor iar caspaza 5 e implicata în activarea caspazei 1 umane ca componenta a complexului "inflamasomal" care mai include si moleculele adaptor NALP1 si Pycard.Pe baza acestor similitudini caspaza 5 umana este cel mai probabil omoloaga caspazei 11 de la rozatoare.În ceea ce priveste inducerea apoptozei, s-a demonstrat ca caspaza 11 activeaza direct caspaza 3 în timpul ischemiei si socului septic în aditie cu activarea caspazei 1. Activarea caspazei 3 de catre caspaza 11 este responsabila de apoptoza limfocitelor în timpul socului septic.

În afara de caile dependente de caspaze prezentate mai sus exista si numeroase proteaze necaspazice care pot activa caspaze în mod direct.De exemplu granzima B, o serin-proteaza cu specificitate de substrat pentru resturile de aspartat.Aceasta este esentiala în distrugerea celulelor infectate viral de catre limfocite, prin activarea directa a caspazei 3 în celulele tinta.Proteaza m-calpaina activata de ionii de Ca2++ poate la rândul sau sa activeze în mod direct caspaza 12 iar proteaza lizozomala catepsina B activeaza caspazele  1 si 11 in vitro.

În concluzie celula detine diferite cai de activare a cascadei caspazelor ca raspuns la o varietate de stimuli citotoxici si inflamatori.

F:\Controlul activitatii caspazelor\caile de activare a caspazelor.bmp