Documente online.
Zona de administrare documente. Fisierele tale
Am uitat parola x Creaza cont nou
 HomeExploreaza
upload
Upload

Busteni-Culmea Zamora-Cantonul Zamora- Virful Baiutu (Zamora)-Stina Zamora

Turism

Busteni-Culmea Zamora-Cantonul Zamora-Virful Baiutu (Zamora)-Stina Zamora

Obiective: vf. Zamora, sectorul nordic al Muntilor Baiului. Timp necesar: 3-4 ore. Marcaj: cruce rosie care duce īn statiunea Cheia (va fi folosit partial).
Aceesibil īn orice anotimp.

Traseul poate fi īnceput de la gara Busteni sau de pe stānga Prahovei, din cartierul Zamora. Īn primul caz se urmeaza drumul ce pleaca din soseaua nationala īn stānga si care intersecteaza calea ferata la sud de gara (circa 100 m). Se coboara usor spre stānga si dupa 3-5 minute se ajunge la podul peste Prahova. Īn stānga, pe un stālp, se afla o sageata cu īndicatia nSpre cantonul Zamora 2 ore".
Traversam Prahova s 16416d315q i urcam usor spre sud-est (dreapta). Dupa circa 150 m ajungem īn dreptul intrarii la sanatoriul de boli nervoase, īl depasim si imediat drumul se ramifica; de aici īncepe excursia īn a doua situatie. Noi īnsa vom urma drumul neasfaltat ce merge prin spatele caselor, īn padure. Desi de la plecare n-am realizat decīt 8-10 minute, este bine sa ne īntoarcem privirea pentru a Cuprinde o parte a panoramei Bustenilor. Catre nord se observa confluenta dintre apele Vaii Cerbului (vin dinspre nord-vest, din Bucegi; pe vale se īnsira o buna parte a vilelor si locuintelor din oras) si ale Prahovei; īn ultimul plan se vad versantii īmpaduriti ai Clabucetului Baiului (stānga) si ai Piciorului Vaii Seci (dreapta), printre care Prahova si-a taiat un mic sector de defileu. Spre vest, ca īntr-un mare amfiteatru natural, se desfasoara albia si terasele joase ale Prahovei, cu o mare parte a orasului (sectorul central); īn planul secund, pe un vast tapsan format din unirea conurilor de dejectie ale vailor ce coboara din Muntii Bucegi, se profileaza noile constructii ale Bustenilor, īntre care si telecabina; īn spatele acestora se impune grandiosul abrupt al Bucegilor de sub vārfurile Caraiman si Costila.

La marginea padurii, drumul forestier se bifurca. Traseul nostru este cel care se desfasoara spre dreapta. Celalalt merge īn stānga, īn bazinul Vaii Fetei (traseul 9). La īnceput vom urca usor printr-o frumoasa padure de conifere, pe deasupra caselor din cartierul Zamora; dupa circa 10 minute īnregistram prima schimbare a directiei (catre SE); urmeaza, dupa īnca 5 minute, o noua modificare (spre E, īn lungul versantului drept al vaii Maturarului, pe care suim, mai greu, īnca 10 minute). Se traverseaza valea (spre S) peste un podet de lemn, se trece pe līnga rampa de gunoaie a orasului (ramīne īn dreapta). Aici exista um stālp cu sageti īndicatoare (spre Busteni l/2 ora; spre valea Doftanei 5½ ore; spre cantonul Zamora l½ ore). De asemenea, se observa si un drum care vine din dreapta. Acesta, dupa ce descrie o bucla, se desfasoara pe la margineapadurii pāna īn Zamora. Noi īnsa vom Urma drumul din stānga, care īncepe sa urce pe versantul drept al vail Zamora. Din loc īn loc, printre arbori se zareste versantul stīng al vaii. Sectoarele cu panta mai lina altemeaza cu pante ceva mai mari. Dupa 80-90 minute de la plecare īntālnim o bifurcatie. Īn dreapta coboara pe circa 800 m un drum forestier care se īnfunda. Cel de al doilea urca pieptis īn stānga, descrie cīnci serpentine la capatul carora se vede cantonul silvic Zamora (20-25 minute). Īn vecinatatea acestuia īntālnim o noua bifurcatie - īn stānga drumul care merge la cantonul silvic (5 minute), iar īn dreapta cel care urmareste culmea Zamora. Traseul continua pe cel de al doilea; el iese din padure dupa 2 minute. Se ajunge la stāna. De aici si pāna la vf. Zamora (Baiutu) se pot urmari doua variante. Prima urca pe poteca marcata pāna la culmea Zamora si de acolo catre dreapta, pāna la stālpul īndicator de sub vf. Zamora. A doua varian ta urmeaza drumul forestier. Acesta se desfasoara sub creasta cu 100-150 m, prin pasune, si la circa 50-100 m deasupra padurii. Continuam traseul pe drumul forestier care urca ceva mai sustīnut si dupa īnca 10 minute ajungem la stāna a doua. De aici, panta scade treptat, se traverseaza mai multe ravene pu-temic adincite īn versant si din care curg suvite de apa cu debit bogat. Aici recomandam un popas, atīt pentru odihna si alimentare cu apa, cīt si pentru a admira splendida panorama a Bucegilor si cadrul mīnunat pe care īl ofera Zamora la obārsie. O panorama frumoasa asupra vaii Prahovei se deschide spre SV, prin despicatura vaii Zamora. Īn ultimul plan se pot vedea Muntele Gurguiatu, saua Paduchiosu, vf. Vānturisu, Vārful cu Dor, hotelul Alpīn Cota 1400, Fumica, Piatra Arsa, Jepii, iar īn fata acestora o parte din Sinaia si Poiana Tapulul. Spre S si Īntr-un plan apropiat apar Muntele Cumpatu, fundul vaii Zamora, iar catre SE saua Baiutu (unde ajunge drumul), apoi la dreapta vf. Baiul Mic si (īn spate) vf. Baiul Mare.

Reluam traseul; pantele mai aceentuate altemeaza cu pante mai line. Dupa cāteva coturi si dupa 25-30 minute se ajunge īn saua Baiutului. Pe ultima portiune, pe stānga, se vede un alt drum care vine de sub vf. Zamora si se uneste cu acesta īn sa. Drumul pe care l-am urmat continua spre sud, de-a lungul culmii principale, ocolind vīrfurile Baiul Mic (V) si Baiul Mare (E). Din sa, punctul termīnus al ascensiunii, pot fi urmarite, īn afara abruptului Bucegilor, cul-mile din sectorul central al Doftanei. Īn nord zarim vf. Baiutu (Zamora), apoi catre dreapta o culme prelunga, usor ondulata, orientata vest-est (Muntele lui Petru), cu mai multe stāne pe līnga care trece poteca marcata spre Doftana; īntr-un plan mai īndepartat (peste culmea Petru), se profileaza mai multe vārfuri din care cel ascutit este Unghia Mare. Īn prim-plan, īn dreapta (spre est), se vede valea īmpadurita a Baiutului si apoi cea a Prislopului. Pentru a īntregi ansamblul peisagistic este necesar a urca (īn cīteva minute), pe una din potecile de vite, clina sudica a vārfului Baiutu (Zamora), de unde, prin culoarul vaii Prislop, se pot zari catre est gospodarii din localitatea Tesila, o parte a culmilor de pe stānga Doftanei ce coboara spre vest, din vārfurile Radila si Clabucet (Muntele Grohotis).

De aici, traseul poate fi continuat īn mai multe variante: 1) spre Doftana, fie pe poteca marcata (4 ore) pe plaiul Orjogoaia (traseul 1C), fie pe vaile Baiutu - Prislop, īn 3½ ore (traseul 17); 2) catre Prahova, peste vf. Dutca si culmea Sorica, īn 21/2-3 ore (traseul 10); pe muntele Cumpatu, īn 3 ore (traseul 7) sau spre sud, pe creasta principala, pāna la Secaria, īn 5-6 ore (traseul 18).

Document Info

Accesari: 4881
Apreciat: hand-up

Comenteaza documentul:

Nu esti inregistrat
Trebuie sa fii utilizator inregistrat pentru a putea comenta

Creaza cont nou

A fost util?

Daca documentul a fost util si crezi ca merita
sa adaugi un link catre el la tine in site

in pagina web a site-ului tau.