Modelarea matematica in cercetarea operationala

Matematica

Modelarea matematica in cercetarea operationala

Conditiile in  care se desfasoara activitatea analizata din cadrul intreprinderii ,conduc la un sistem de relatii tip ectiati si inecuatii ce cuprind variabilele problemei si coeficientii tehnico - economici ce o caracterizeaza. Aceste relatii reprezinta -restrictiile probleme 444u201e i matematice.

Obiectivul studiului il constituie optimizarea unui anumit rezultat dependent dependent de aceleasi variabile ce figureaza in restrictii. Obiectivul este sub forma unei functii ale carei valori maxime sau minime le cautam si care se numeste functia obiectiv (scop, eficienta).

Restrictiile probleme 444u201e i si functia obiectiv formeaza modelul matematic al problemei.

Modelele matematice se prefera pentru capacitatea lor de condensare riguroasa a esentialului.Modelele cercetarii operationale se caracterizeaza prin cautarea unei solutii optime sau apropiate de optim pentru operatia studiata.

Modelele cercetarii operationale se bazeaza pe o mare diversitate de procedee matematice si au aplicatii la nivel macro, dar in special la nivel microeconomic. Ele reprezinta principalul instrument pentm optimizarea deciziilor in analiza de sistem.

Decizia obtinuta cu ajutorul modelului nu poate fi recomandata nemijlocit pentru realizare, deoareee modelul face abstractie de o serie de aspecte ale fenomenului studiat.

Principalele faze ale elaborarii unui model matematic intr-o problema de organizare-conducere sunt urmatoarele:

Prima faza a modelarii este cunosterea realitatii in organismul studiat, in scopul imbunatatirii mecanismului informational decizional si descrierea logicii proceselor decizionale, aceasta faza avand un caracter pregatitor;

A doua faza a modelarii constituirea propriu -zisa a modelului­ -acesta cu ajutorul unui instrument clasic de modelare.

Elaborarea unui model matematic realmente original reclama, pe langa profunda cunoastere a realitatii care urmeaza a fi modelata o foarte solida cultura matematica, imaginatie si talent.

Modelele clasice ale cercetarii operationale,sunt diverse functie de structura matematica si logica, si variaza de la modele simple cum sunt cele ale programarii liniare, la modele combinatorice, in probleme de teoria grafurilor, analiza drumului critic si programarea operativa a productiei si pana la modele complexe cum sunt cele ale ulilitatii sau deciziilor de grup.

-    A treia faza a modelarii este confruntarea modelului cu realitatea prin implementarea rezultatului obtinut si eventual experimentarea sa.

Exista o gama larga de probleme tehnico - economice care se preteaza a fi modelate matematic cu ajutorul procedeelor cercetarii operationale dintre care putem mentiona:

- programarea operativa a productiei:

- repartizarea rationala a resurselor:

- gestiunea stocurilor;

- esalonarea in timp a activitatilor unei investitii.

In contextul celor aratate mai sus trebuie subliniata importanta metodelor cercetarii operationale in fundamentarea si elaborarea deciziilor.

Sarcina cercetarii opertionale este de a pregati decizia si nu  de a o adopta.

Conducerea executiva care va lua decizia finata trebuie sa tina seama pe langa recomandarile C.O. si de o serie de

factori ce nu pot fi formalizati.

Una din principale caracteristici ale tuturor metodelor C.O. este faptul ca problemele C.O. le sunt privite din perspectiva pur teoretica, ca probleme de matematica pura.

Nu se mai poale concepe conducerca unei activitati tehn-ec importante fara a face apel la metodele C.O. impreuna cu celelalte tehnici moderne: informatica, analiza de sistcm .