Materialele plastice

Chimie

1. Scurt istoric

Īn drumul mereu ascendent al maselor plastice,o deosebita importanta a avut-o descoperirea facuta de Karl Ziegler, īn anul 1954, si anume amestecul de combinatii organo-aluminice si tetraclorura de titan catalizarea polimerizarea etilenei la presiuni joase.

Procedeul Ziegler a revolutionat tehnologia de obtinere a polietilenei, permitānd obtinerea industriala a acesteia la presiuni de numai cāteva atmosfere. Aceasta polietilena este formata īn principal din macromolecule liniare cu foarte putine ramificatii, ceea ce permite īmpachetarea usoara a macromoleculelor.

Polietena obtinuta prin procedeul Ziegler este cunoscuta sub numele de polietilena de mare densitate ( 0,97 g/ cm3 ) sau polietilena dura.

Descoperirea lui Karl Zeigler a fost dezvoltata cu succes de lucrarile lui Giulio Natta si ale scolii sale. Īn anul 1955 Giulio Natta pune bazele polimerizarii stereospecifice care permite obtinerea polimerilor stereoregulati, folosind drept catalizator de polimerizare produsii de reactie ai combinatiilor organo-aluminice cu compusii materialelor traditionale ( asa numitii catalizatori Zie 13313t1922n gler-Natta ). Importanta acestor descoperiri rezulta si din faptul ca īn 1963, celor doi savanti le-a fost decernat premiul Nobel pentru chimie.

2. Definitie

Materialele plastice sunt produse sintetice macromoleculare, din care, prin prelucrare mecanica sau termica, se pot obtine obiecte de diferite forme, cu utilizari largi īn industrie si comert. Materialele plastice organice se mai pot numi carboplaste.

un material plastic este format dintr-un compus macromolecular, un plastifiant, umplutura inerta si un colorant.

Compusul macromolecular se obtine din substante simple: monomeri vinilici, fenol, aldehida formica, glicerina, acid ftalic. Plastifiantul are rolul de aīmbunatati gradul de prelucrare a polimerului, dar si de aconserva proprietatile acestuia.

3. Clasificare

Dupa comportarea la incalzire materialele plastice se īmpart īn:

produse termoplastice (acele produse care supuse la īncalzire se īnmoaie si pot fi prelucrate prin diferite procedee: presare,valtuire,etc. Dupa racire se solidifica ,dar printr-o noua īncalzire devin din nou plastice, procesul putānd fi repetat ). Ex.: polietena, policlorura de vinil, polistirenul, materiale plastice de polimerizare;

produse termoreactive [( rigide )acele produse care se īnmoaie prin īncalzire putānd fi prelucrate, de asemenea prin presare,valtuire,etc., iar apoi se īntaresc ireversibil ( devin rigide )]. Ex: rasinile fenol-formaldehidice, materiale plastice obtinute prin policondensare.

Dupa tipul reactiilor chimice care stau la baza sintezei lor, materialele plastice se īmpart īn:

materiale plastice de polimerizare;

materiale plastice de policondensare;

materiale plastice obtinute prin transformarea produsilor, macromoleculari si naturali ( de ex.celuloza );

4. Metode de obtinere

Pentru obtinerea materialelor plastice se folosesc:

substante naturale care au o anumita structura macromoleculara  ( polizaharide, substante proteice, etc );

substante cu masa moleculara mica ( derivatele de titei, gazele naturale, substantte minerale, etc) care pot fi transformate īn produsi macromoleculari;

Macromoleculele materialelor plastice sunt alcatuite dupa diferite tipuri structurale, deosebindu-se molecule cu structura liniara ( molecule filiforme sau catenare ), molecule cu structura ramificata si molecule cu structura spatiala (reticulara sau tridimensionala).

5. Proprietati

Principalele proprietati ale materialelor plastice sintetice sunt urmatoarele:

a) densitatea este mult mai mica decāt a metalelor ( sunt folosite īn industria navala, aeronautica,automobile si īn transportul feroviar ); greutatea specifica īntre 0,9 si 2,2 gf/cm3;

b) stabilitatea chimica este foarte mare comparativ cu metalele (masele plastice se folosesc ca materiale anticorozive la fabricarea de aparate chimice );

c) proprietati dielectrice ( materialele plastice sunt īn general buni dielecrtici si datorita acestui fapt prezinta o importanta deosebita pentru industria electrotehnica);

d) rezistenta mecanica variaza īn limite largi cum ar fi de la rigide, la elasticitatea redusa (asemanatoare cu a materialelor ceramice, a lemnului), pāna la flexibile si extensibile (asemanatoare cu pielea si cauciucul, polietena, P.V.C, etc );

e) proprietati de antifrictiune ( diferite materiale plastice sunt caracterizate printr-un coeficient mic de frecare si printr-o uzura redusa (se folosesc la construirea lagarelor, a rotilor dintate, a rolelor, etc);

f)   proprietati optice care se concretizeaza fie in transparenta (sticlele organice), fie īn opacitate; spre deosebire de sticlele obisnuite, ele lasa sa treaca si razele ultraviolete.

6. Dezavantaje

Materialele plastice au si dezavantaje care limiteaza folosirea lor. Dintre aceste dezavantaje amintim:

stabilitate termica scazuta (unele pot fi utilizate pāna la 70oC ,altele pāna la 200oC si numai cāteva pot fi folosite la temperaturi mai īnalte);

duritate mica īn comparatie cu sticla obisnuita sau cu metalele;

conductibilitatea termica redusa;

coeficient mare de dilatatie termica (daca īn timpul folosirii lor sunt expuse la variatii bruste de temperatura, apar tensiuni interne care pot produce fisuri);

"īmbatrānirea" ( care se manifesta prin procese lente de oxidare, de absortie a umiditatii, de reducere a duritatii, de īnchidere a culorii, etc );

7. Procedee de prelucrare

v         extrudere ( se obtin sine, tuburi si forme profilate);

v       suflare ( se obtin mingi, flacoane ,baloanele, popicele,etc);

v       injectare (se obtin jucarii, capace pt sticle, nasturi,etc);

8. Tipuri de mase plastice

a. Materiale plastice obsinute prin polimerizare

Īn cazul polimerizarii se leaga īntre ele de acelesi fel sau molecule diferite, iar macromolecula formata ( denumita si polimer ) are masa moleculara egala cu suma maselor moleculare intrate īn reactie si aceeasi compozitie procentuala. Polimerul are propritati fizice si chimice diferite de ale monomerului de la care provine.

De exemplu, din etena, C2H2, substanta gazoasa cvu molecula mica, care se obtine industrial prin cracarea fractiunilor petroliere, se sintetizeaza polietena ( polimerul

etenei ):

nCH2=CH2 [-CH2-CH2-]n

Uneori se supun polimerizarii doi monomeri diferiti. Polimerul rezultat se numeste copolimer ( polimer mixt ), iar fenomenul se numeste copolimerizare.

Īn industrie se īntrebuinteaza frecvent copolimeri, de pilda copolimeri ai acrilonitrilului cu butadiene, cu clorura de vinil.

Īn industie se folosesc urmatoarele procedee de polimerizare:

Polimerizarea īn bloc, care consta īn polimarizarea monomerului cu ajutorul initiatorilor ( peroxidul de benzoil ) īn forme, rezultānd un polimer sub forma de blocuri, bar sau placi;

Polimerizarea īn supensie apoasa ( emulsie ), consta īn dispersarea monomerului īn apa, īn prezenta de emulgatori ( substante care ajuta la emulsionare ). Polimerul obtinut este apoi uscat si macinat sub forma de pulbere, prin diferite mijloace.

Polimerizarea īn solutie, īn care monomerul este tratat cu anumit dizolvant ce se poate dizolva īn aceleasi timp atāt monomerul cāt si polimerul format, rezultānd o solutie de polimer īn dizolvant; īn aceasta solutie se gaseste si o cantitate de monomer neintrata īn reactie. Prin distilare sau prin antrenare cu vapori de apa, polimerul este separat de rest ca urmare a eliminarii substantelor volatile.

Īn cazul īn care polimerul este insolubil īn dizolvant, dar īn schimb monomerul este solubil īn el, atunci pe masura ce are loc formarea polimerului, aceasta precipita. La fel se īntāmpla īn cazul polimerizarii īn solutie a poiclorurii de vinil ( P.V.C ) sau a polimetacrilatului de metil ( stiplex ), īn amestec de 50% metanol (CH3OH) si 50% apa. Polimerizarea īn solutie duce la obtinerea de polimeri omogeni, cu o compozitie chimica constanta si pura.

Principalele materiale plastice obtinute prin polimerizare sunt: polietena, polipropena, policlorura de vinil, polistirenul, politetrafluoroetena.

Polietena

[-CH2-CH2-]n

- se obtine prin polimerizarea propenei la 400˚C si 200 atm;

- are o structura asemanatoare alcanilor, dar are catene mai lungi avand masa mleculara cuprinsa īntre 10 000 si 80 000;

- este o masa solida, laptoasa sau transparenta, cu o buna rezistenta mecanica si o stabilitate chimica deosebita;

- este un izolator electric;

- este insolubila īn apa si īn alti solventi, la temperatura obisnuita;

- are punct de īnmuiere ridicat, la 100 - 150˚C.

Utilizari:

Polietena este utilizata la fabricarea foliilor pentru ambalaje (pungi, saci folii pentru īmbracaminte, folii pentru alimente congelate, folii pentru sere), pentru izolarea cablurilor electrice, la obtinerea de butelii si butoaie, tevi, conducte si obiecte de uz casnic

Polipropena

[-CH2-CH-]n

CH3

Caracteristici:

- polipropena este un polimer cu fluiditate mare, care se poate prelucra usor;

- rezistenta chimica deosebita;

- proprietati optice bune.

Utilizari:

Se utilizeaza la obtinerea de frānghii, cordaje, covoare, benzi adezive, containere, folii de īmpachetat, articole de uz casnic, filme transparente.

Policlorura de vinil

[-CH2-CH-]n

Cl

- masa moleculara variaza īntre 18 000 si 30 000;

- este notata si PVC, este o asa solida, relative dura, se īnmoaie la 90-95˚C si se descompune latemperaturi īnalte;

- este solubila īn cetone, derivati halogenati si esteri;

- se obtine prin polimerizarea clorurii de vinil īn prezenta de H2O2.

Utilizari:

Este folosita la fabricarea foliilor si covoarelor pentru pardoseli, (musamale, linoleum), a īnlocuitorilor de piele pentru īncaltaminte si marochinerie, a tuburilor si a conductelor pentru instalatii sanitare, a diferitelor detalii pentru aparatele electrotehnice, a jucariilor, la izolarea cablurilor.

Polistirenul

[-C2H-CH-]n

C6H5

Caracteristici:

- substanta solida, incolora, transparenta;

- punct de īnmuiere 75-90˚C;

- solubil īn benzen sau īn toluen;

- inert fata de agentii chimici si bun izolator electric;

- este casant si se decompune la īncalzire peste 150˚C.

Utilizari:

Polistirenul este utilizat ca materila electroizolant īn electrotehnica si la fabricarea poroplastelor ( buretele ), a polistirenuluiu expandat, care este bun izolator temric si fonic, a ambalajelor.

Politetrafluoroetena

[-CF2-CF2-]n

Caracteristici:

- polimer cunoscut si sub numele de Teflon, este o substansa solida; cu un punct de īnmuiere ridicat 320-330˚C;

- stabil fata de agentii chimici si nu se dizolva īn nici un solvent.

Utilizari:

Teflonul este utilizat ca material electroizolant, la confectionarea unor echipamente speciale, la acoperirea vaselor de bucatarie.

b. Materiale plastice obtinute prin policondensare

Policondensarea se deosebeste de polimerizare prin aceea ca unirea moleculelor initiale (monomerilor), care duce la formarea polimerului, are loc cu eliminarea unor substante, cu masa moleculara mica, ca: apa , acizi sau amoniac. Īn acest caz, masa moleculara a polimerului obtinut nu mai este egala cu suma maselor moleculare ale moleculelor intrate īn reactie.

Policondensarea este caracteristica pentru combinatiile organice care au īn molecula lor grupe functionale. Aceste grupe, interactionānd īn procesul de condensare, elimina molecula substantei cu masa moleculara mica si formeaza o noua grupa care leaga resturile moleculelor reactante.

Principalele material plastice obtinute prin policondensare sunt: fenoplastele, aminoplastele, fibrele poliamidice.

Fenoplastele

Caracteristici:

- sunt primele materiale sintetice de importanta industriala;

- ele se obtin prin reactia de policondensare dintre fenoli si aldehide sau

cetone īn mediu acid, unde se formeaaza o rasina sintetica numita

novalac

- daca policondensarea se face īn mediu alcalin se obtine rezolul

care trece īn rezitol īi mai departe īn rezita (banchelita), care este un polimer

trimdimensional;

- datorita acestei structuri se explica proprietatile importante: rezistenta

mecanica si chimica, infuzibilitate si insolubilitate.

Utilizari:

Fenoplastele se folosece la confectionarea stecherelor, īntrerupatoarelor, receptoarelor de

telefon, mānere pentru usi si ferestre, nasturi, calimari,

scrumiere, vase pentru acumulatoare, carcase pentru transformatoare.

Aminoplastele

Caracteristici:

- sunt rasini, care se obtin prin rectia de policondensare dintre uree si

derivatii sai cu formaldehida (rasini carbamidice), īn mediu neutru slab sau

alcalin;

- produsele de condensare se numesc ureoplaste, solubile īn apa;

- sunt stabile pāna la 80˚C, au rezistenta buna;

- sunt stabile la lumina;

- nu au miros si gust.

Utilizari:

Un exemplu de aminoplast este pollopausul, de culoare deschisa folosita ca

masa de presare si la stratificare. Cleiul Kaurit este īntrebuintat la fabricarea placajelor de

lemn.

Fibrele

poliamidice

Caracteristici:

- sunt produse de condensare īn care monomerii sunt legati prin legaturi

peptidice;

- ele pot fi obtinute prin policondensarea acizilor dicarboxilici cu diaminele

- sunt subtante solide, cu temperatura de topire īnalta ( 180-250˚C );

- insolubile īn dizolvanti obisnuiti;

- stabile la actiunea alcanilor si sensibile la cizi, sub actiunea carora

hidrolizeaza usor;

- se prelucreza usor prin valtuire, īntindere, extrudere.

Utilizari

Materialele plastice de tip poliamidic servesc la fabricarea fibrelor de nailon

si relon. Aceste fire se aseamana cu matasea dar sunt mai rezistente ca

acestea. Din ele se confectioneza tesaturi, tricotaje, plase de pescuit, fire

pentru perii de haine si dinti.

c. Materiale plastice obtinute din produsi macromoleculari naturali sub actiunea diferitelor substante chimice

Cei mai importanti produsi macromoleculari naturali din care se pot obtine materiale plastice sunt proteinele ( īn special cazeina din lapte) si polizaharidele cu derivatii lor (celuloza si derivatii ei).

Rasini proteice. Dintre acestea cel mai caracteristic este galalitul.

Galalitul

Caracteristici:

- primul material plastc obtinut pe baza de substante proteice;

- pe scara industriala se fabrica prin policondensarea cazeinei cu formaldehida.

Se obtine o rasina cu proprietati mecanice bune.

Utilizari

Se īntrebuinteaza la confectionarea de nasturi, piepteni, mānare de genti,

catarame si obiecte decorative.

Materiale plastice din celuloza. Din aceasta categorie fac parte celuloidul si celofanul.

Celuloidul

Caracteristici:

- pentru fabricarea acestuia se foloseste o nitroceluloza care are un

continut īn azot 11-12% numit coloxilina;

- se poate prelucra usor, iar prin adaosul de solutii colorate poate fi

obtinut īn diferite nuante cu aspect de fildes, sidef, baga;

- este usor inflamabil.

Utilizari:

Se īntrebuinteaza la confectionarea pieptenelor, a mānerelor, a sticlei

incasabile "triplex", a obiectelor decorative.

Celofanul

Caracterisici:

- este un produs format din hidrat de celoloza;

- se obtine din solutii dinvāscoza sub forma de filme si foi;

- este flexibil.

Utilizari:

Celofanul se īntrebuinteaza ca material transparent si igienic īn

industria alimentara ( de exemplu sub forma de īnvelis pentru preparate

din carne ).

d. Siliconii

Siliconii sunt o clasa speciala de polimeri macromoleculari obtinuti īn urma proceselor de condensare-polimerizare a unor compusi organo-silicici, īn molecula carora atomul de siliciu lega direct diversi radicali organici, cu formarea legaturii Si-C.

Datorita structurii chimice si compozitiei lor, siliconii au proprietati speciale.

Partea componenta anorganica din molecula siliconilor ( asemanatoare cu SiO 2) determina proprietati:

electroizolante,

rezistenta la coroziune,

stabilitate la caldura si la frig.

Īn timp ce partea organica a moleculei ( radicalul hidrocarburat ), imprima urmatoarele proprietati:

hidrofobe,

elasticitate,

consistenta vāscoasa.

Utilizari:

Siliconii se folosesc sub forma de rasini, uleiuri si cauciuc.

Dintre diferite tipuri de silicon, importanta tehnica au:

Siliconii lichizi

Caracteristici

- lichide vāscoase, insolubile īn apa, solubile īn solventi organici.

Utilizari:

Sunt īntrebuintati īn locul uleilor minerale si ca lichide dielectrice pentru scopuri

speciale.

Rasini siliconice

Caracteristici:

- produse solide, dure sau sub forma de solutii īn solventi organici.

Utilizari:

Se folosesc īn industria lacurilor, pentru acoperirea lacurilor, pentru

acoperirea aparatelor solicitate termic, a conductelor si īn electrotehnica.

Cauciucul siliconic

Utilizari:

Este īntrebuintat pentru izolarea cablurilor, īmpregnarea tesaturilor de

sticla si la confectionarea garniturilor, electro si termoizolante īn

electrotehnica.

9. Stadiul dezoltarii materialelor plastice īn tara noastra

Īn cadrul industriei chimice, productia de materiale plastice si rasini sintetice cunoaste astazi, o dezvoltare foarte mare, contribuind la progresul tehnic si la ridicarea nivelului de trai al poporului.

O serie de materiale plastice au fost realizate īn tara la noi.

Astfel la Turda, Tīrnaveni si la Combinatul petrochimic Borzesti se obtine policlorura de vinil.

La combinatul de cauciuc sintetic din orasul Dej se fabrica polistiren si cauciucul sintetic CARCOM ( din butadiena si metil-stiren ); fenolul necesar fabricarii rasinilor fenol-formaldehidice se obtine la Combinatul Chimic din Fagaras si Buzau.

La combinatul chimic de la Craiova se fabrica poliacetat de vinil si ureea necesara obtinerii rasinilor ureo-formaldehidice. De asemenea, la combinatul de fire si fibre sintetice de la Savinesti se obtine fibra sintetica numita relon si fbra poliacrilonitrilica numita melana.