Lupa

Fizica

Lupa

Relativ puternice, lentilele convexe sunt adesea folosite ca lupe .

Prima intentie de marire a unui obiect a aparut acum aproape 2000 de ani in urma . Vechile documente grecesti si romane descriu cum un vas de sticla umplut cu apa poate fi folosit pentru a mari obiecte .

Lentilele de sticla au aparut mult mai târziu si au fost folosite probabil prima data in anii 1000 de calugarii care scriau manuscrise . Dupa anii 1000, ochelarii cu lentile slabe au început sa fie folositi pentru a corecta hipermetropia . Dar numai prin anii 1400 s-a descoperit tehnica fabricarii ochelarilor cu lentile concave pentru a corecta miopia .

Telescopul

Telescopul este un instrument optic care permite observarea obiectelor îndepartate si neclare ca si cum ar fi mult mai luminoase si mai apropiate de observator. Telescoapele sunt folosite în astronomie pentru observarea corpurilor ceresti îndepartate.

Pentru sute de ani , telescoapele au fost singurele instrumente

folosite pentru observarea planetelor si a galaxiilor. Chiar si azi navetele cosmice pot ajunge doar vecinii nostri apropiati din sistemul nostru solar , oamenii de stiinta continuând sa se bazeze pe telescop în studierea stelelor , nebuloaselor si galaxiilor aflate la mare distanta .

Majoritatea telescoapelor functioneaza colectând lumina emisa de stele sau reflectata de suprafata planetelor . Acestea se numesc telescoape optice . Ele folosesc o lentila curba sau o oglinda sferica sau parabolica pentru a colecta razele de lumina si a le trimite spre o lentila mica plasata în focar care face posibila observarea obiectului . În cercetarile astronomice se aseaza lânga focar camere de luat vederi pentru a înregistra imaginile adunate de telescop . Lumina vizibila adunata de telescop e descompusa în radiatiile componente cu ajutorul unui spectroscop , în acest fel obtinându-se informatii despre temperatura obiectului , miscare , compozitie chimica sau prezenta unor câmpuri magnetice .

Multe telescoape sunt construite în observatoare astronomice în jurul Pamântului dar numai undele radio , lumina vizibila si radiatia infrarosie pot penetra atmosfera Pamântului si pot ajunge la suprafata planetei . Pentru a depasi aceasta problema au fost lansate în spatiu telescoape care pot colecta unde din alte regiuni ale spectrului electromagnetic.

- Un telescop terestru(A) are lentile obiective si lentile in ochean. Lentilele adaugate intre ele întorc imaginea vertical cu realitatea. Telescopul astronomic(B) nu are lentile pentru ca "in sus" sau "in jos" nu are prea multa importanta in cercetarea corpurilor ceresti de la distanta. Cele mai multe telescoape astronomice sunt cele de tipul reflectoarelor.

Telescoapele cu infrarosu

Telescoapele cu infrarosu permit explorarea regiunii întunecate si pline cu praf a spatiului atât în interiorul galaxii noastre cât si în afara acesteia . Ele permit dezlegarea misterelor despre nasterea stelelor , formarea sistemelor planetare , observarea cometelor si a atmosferelor a altor planete , observarea centrului galaxiei noastre si nasterea unor galaxii foarte îndepartate. În ciuda faptului ca vaporii atmosferici terestri absorb o parte din lumina rosie , cercetarile pot fi efectuate din locuri uscate aflate la altitudini mari sau din avioane . Cel mai bun loc pentru amplasarea unui astfel de telescop e în spatiu unde nu exista atmosfera .

Telescoapele cu infrarosu folosesc designul de baza a unui telescop optic reflectator dar au un detector în focar care vede doar lumina infrarosie . Pentru ca radiatia infra-rosie e produsa de caldura , semnalul unui telescop cu infrarosu poate fi contaminat de caldura atmosferei daca acesta e aflat pe pamânt sau chiar de caldura produsa de el . Pentru a corecta aceste defecte telescoapele cu infrarosu au sisteme de racire sau iau date din locuri îndepartate de obiectul studiat pentru a înregistra radiatia din fundal pe care apoi sa o scoata din imaginea finala .

Telescoapele cu infrarosu detecta radiatie cu lungimi de unda mai lungi decât lumina vizibila cu ochiul liber . Radiatia intra în telescop si se reflecta pe o oglinda mare asezata la baza telescopului si apoi pe una mai mica . Detectoarele si instrumentele de sub telescop înregistreaza radiatia .

Telescopul cu ultraviolete

Telescoapele cu ultraviolete sunt similare cu telescoapele optice reflectatoare dar oglinzile lor au învelisuri speciale care reflecta lumina ultravioleta foarte bine . Aceste telescoape dau informatii despre gazul interstelar , stele tinere si regiunile gazoase ale galaxiilor active .

Unele dintre cele mai fierbinti stele din univers sunt vizibile în regiunea ultravioleta a spectrului . Totusi aceasta lumina e blocata de atmosfera terestra si poate fi studiata numai din spatiu . Intre 1980 si 1990 o serie de observatoare care orbita Pamântul au explorat universul ultraviolet . Printre acestea a fost si telescopul Hubble .

Telescopul Hubble

Telescopul Hubble e un observator care orbiteaza în jurul planetelor . A fost lansat pe orbita în 1990 de catre naveta Discovery . Efectele

atmosferei sunt îndepartate de faptul ca orbiteaza la 610 km deasupra Pamântului . A fost numit dupa astronomul american Edwin P. Hubble care a descoperit ca universul e în expansiune .

Telescopul cu raze x

Astronomia cu raze x a fost înfiintata în 1960 când au fost montati pe rachete de mare altitudine detectori cu raze x . Astronomii au fost surprinsi sa afle ca multe obiecte astronomice energetice emit raze x . Astronomia cu raze x a fost mult îmbunatatita în 1970 de catre satelitul " U. S. Explorer 42 " care a facut o harta a razelor x a cerului .

Unele telescoape cu raze x sunt construite ca niste telescoape optice reflectatoare . Oglinda principala a acestora trebuie sa fie cilindrica . Razele x de la obiect ating oglinda la un unghi foarte mic încât abia îl ating pt a fi reflectate în detector . Pentru a bloca raze x care nu vin de la sursa observata majoritatea detectorilor sunt înconjurati de un cilindru din lumb care le absoarbe.

Telescopul cu raze gama

Razele gama sunt radiatii electromagnetice cu lungimi de unda chiar mai scurte decât razele x . Unele dintre cele mai catastrofice evenimente din univers cum ar fi coliziunile între stele neutronice sau gaurile negre emit în spatiu raze gama de mare energie. Acestea nu pot penetra atmosfera terestra trebuie sa fie observate din spatiu . La începutul anilor 90 observatorul cu raze gama Compton a descoperit ca razele gama sunt distribuite simetric in spatiu . De aceea se crede ca acestea provin de la evenimente astronomice foarte puternice care au loc în interiorul galaxiilor.

Telescoapele cu raze gama sunt construite din 2 sau mai multi detectori cu raze gama în linie . Un detector e activat oricând o raza gama trece prin el indiferent de directia în care trece raza .

Pentru a observa razele gama de la o anumita sursa se pun cel putin 2 detectori în linie îndreptati spre sursa si numai o raza gama de la acea sursa va trece prin amândoi .

Istoria telescopului

Principiul optic fundamental al telescopului a fost descris pentru întâia oara de cercetatorul britanic Roger Bacon în secolul 13 . Magicianul olandez Hans Lippershey e creditat pentru inventia telescopului în anul 1608 când a descoperit ca un obiect distant aparea mult mai apropiat când era vizionat printr-o lentila concava si o lentila convexa tinuta în fata ei .El a montat lentilele într-un tub pentru a construi primul telescop .

Primele telescoape nu erau folosite pentru observarea cerului ci erau folosite în scopuri militare , pentru a detecta armatele care avansau sau vapoarele . stirea despre descoperirea telescopului a fost s-a raspândit rapid în Europa . Tehnicile de lustruire a sticlei cunoscute înca din secolul 13 au facut usoara construirea si dezvoltarea telescopului . Istoricii îl crediteaza pe omul de stiinta italian Galileo Galilei cu prima folosire a telescopului pentru observarea obiectelor ceresti. Acesta a folosit în 1609 un telescop facut de el însusi cu care putea mari obiectele de 20 de ori . El a descoperit 4 luni care orbita în jurul planetei Jupiter. În anul urmator el a descoperit ca Calea Lactee are milioane de stele , a vazut petele negre de pe suprafata Soarelui si a facut o harta a Lunii .

Astronomul Galileo Galilei sustinea ca Pamântul se roteste în jurul Soarelui , idee care era în contradictie cu cea a Bisericii Romano - Catolice care credea ca Pamântul e centrul universului .

În 1984 biserica a recunoscut ca a gresit în privinta acestui lucru.

Telescopul a facut un important pas în secolul 17 când astronomul scotian James Gregory a inventat telescopul reflectator. Matematicianul englez Isac Newton a fost primul care a construit un astfel de telescop în 1688 . Astronomii au descoperit ca telescoapele reflectatoare produc imagini mai clare pentru ca oglinzile folosite de acestea puteau fi mult mai mari decât lentilele telescoapelor refractoare . Primele oglinzi de telescop erau acoperite cu un aliaj de cupru si cositor. În curând au început sa fie construite oglinzi din ce în ce mai mari . La mijlocul secolului 18 astronomul irlandez William Parson a construit un telescop de 180 cm în Irlanda cu care putea vedea nebuloasele ca niste pete neclare de lumina care contineau indicii despre un univers mult mai complex decât se credea în vremea lui. Telescopul lui Parson a ramas cel mai mare telescop din lume pâna la construirea telescopului Hooker de 254 cm de pe muntele Wilson în S.U.A. în 1917. Acesta era destul de puternic pentru a observa stele în galaxii învecinate aducând dovada ca galaxia noastra este doar una din galaxiile care umplu universul . În 1950 telescopul Hale a fost deschis si a ramas cel mai bun telescop al lumii pentru aproape jumatate de secol . A fost folosit pentru a face masurari ale expansiunii universului si a descoperit noi fenomene cum ar fi quasarii.

Lansarea de catre Japonia a programului de observare a spatiului a creat un telescop radio mai mare ca Pamântul . Satelitul lansat si cele 40 telescoape aflate pe Pamânt combina semnale pentru a forma imagini de 3 ori mai clare decât era posibil pâna acum .

Microscopul

Lupa este adeseori numita microscop simplu, pentru ca este utila in observarea obiectelor mici . Pentru o marire accentuata cu un minimum de deformare a imaginii este folosit un sistem de doua sau mai multe lentile . Un astfel de dispozitiv este numit microscop compus.

Cel mai simplu microscop compus contine doua lentile convexe. Imaginea marita de lentilele obiective este marita mai departe de lentilele ocheanului. Ca si la telescopul astronomic, imaginea este rasturnata, dar acest lucru nu este important la vizualizarea unor mostre minuscule. Multe microscoape compuse au o gama de lentile de diferite puteri.

Defecte de vedere

Cele mai frecvente defecte de vedere sunt miopia, respectiv hipermetropia.

Miopii nu pot vedea clar obiectele situate la distanta, in timp ce hipermetropii formeaza o imagine neclara despre obiectele apropiate . Aceste defecte sunt aproape fara exceptie consecinta modificarii formei globului ocular . Pentru o vedere perfecta, globul ocular trebuie sa fie sferic . Globul ocular al miopilor insa este alungit pe plan orizontal, iar cel al hipermetropilor, scurtat . Cu ochelari sau lentile de contact, ambele defecte de vedere pot fi corectate .

Astigmia (sau ochii sasii), este un alt defect al vederii . Când cei doi ochi privesc in directii diferite .

Un alt defect al ochiului este cataracta . Când bolnavul are impresia ca priveste lumea printr-un geam, care ingheata treptat . Aceasta boala se dezvolta in timp si nu este însotita de durere .

Lentile

Lentilele sunt folosite:

In sisteme optice de sticla sau orice alta substanta transparenta având o forma care le permite sa refracteze lumina orcarui obiect de forma reala sau virtuala. Lentilele de contact si lentilele din ochelarii sunt folosite in scopuri medicinale.

Lentilele mai sunt folosite si la :microscopuri,telescopuri si alte instrumente optice,ele sunt la fel de importante la ochi cat si designul sau.

Fabricarea Lentilelor:

Majoritatea lentilelor sunt formate dintr-un fel de sticla de calitate superioara .

Aceasta se mai numeste si sticla optica care nu au defecte interne bule de aer sau alte imperfectiuni. Procesul de a face o lentila dintr-un bloc de sticla implica mai multe operatiuni .Primul pas este de a trasa o forma de lentila pe blocul de sticla.

Dupa ce este taiata ea este presata de o bucata subtire de metal a carui margini sunt presarate cu praf de diamant.