Pluto-Charon

Astronomie

Pluto-Charon

Pluto este a noua planet` de la Soare ]i cel mai [ndep`rtat membru al Sistemului Solar. A fost descoperit ca urmare a unor calcule din 1905, f`cute de c`tre astronomul american Percival Lowell, care prezisese existen\a unei planete [ndepartate, dup` Neptun, ca urmare a micilor perturba\ii [n mi]c`rile lui Uranus. Continuat` de c`tre membrii observatorului Lowell, cercetarea s-a terminat cu succes [n 1930, c@nd astronomul american Clyde William Tombaugh l-a g`sit pe Pluto acolo u 11211p1520l nde calculase Lowell.

Pluto se rote]te [n jurul Soarelui [n 247,7 ani tere]tri la o distan\` medie de 5,9 miliarde kilometri de Soare. Orbita acestuia este a]a de alungit` [nc@t uneori Pluto este mai aproape de Soare dec@t Neptun. Totusi nu exist` posibilit`\i de coliziune, pentru c` planul orbitei lui Pluto este mai [nclinat dec@t al lui Neptun, iar orbitele lor nu se intersecteaz`.

Vizibil doar prin telescoapele mari, Pluto pare s` aib` o culoare galben`. Pentru mul\i ani s-a ]tiut doar foarte pu\in despre planet`, dar [n 1978 astronomii i-au descoperit un satelit ce [l orbiteaz` la doar 19.000 km, pe care l-au numit Charon. Orbitele celor dou` corpuri le fac s` treac` foarte des unul prin fa\a celuilalt, fapt ce le-a permis astronomilor s` le determine m`rimea precis. Pluto are 2320 km [n diametru iar Charon are 1270 km, fiind cel mai mare satelit din Sistemul Solar [n compara\ie cu m`rimea planetei [n jurul c`reia graviteaz`. Lui Pluto i s-a g`sit ]i o atmosfer` de metan, care exercit` o presiune de 100.000 ori mai mic` dec@t presiunea atmosferic` normal` de pe P`m@nt.

{n 1994, telescopul Hubble a studiat 85% din suprafa\a planetei, dezv`luind zone luminoase ]i zone [ntunecoase (posibili mun\i ]i canioane). Aceste imagini confirm` teoria c` exist` ghea\` la polii planetei, mai ales c@nd aceasta se afla departe de Soare.

Cu o densitate dubl` dec@t a apei, Pluto este f`cut din mai multe roci dec@t celelalte planete [ndep`rtate. Mul\i astronomi consider` c` Pluto a fost un satelit al lui Neptun care s-a separat de planet` [n urma unei coliziuni cu un alt corp. Al\i astronomi sunt de p`rere ca Pluto ]i Charon sunt doar corpurile mai vizibile din zona numit` Centura Kuiper (un inel de materie ce orbiteaz` Soarele mai departe ca Neptun).

Pluto nu a fost [nca explorat de nici o sond i r`m@ne prea pu\in cunoscut. Timp de doua decenii NASA a propus expedi\ii spre Pluto. {n 2012 sonda numit` Pluto-Kuipper Express va cartografia suprafa\a lui Pluto ]i a satelitului s`u, Charon. Aceast` sond` se va roti [n jurul planetei la mai pu\in de 15.000 km, realiz@nd fotografii cu o rezolu\ie de 1 km. Dup` spusele lui Robert Staehle, conduc`torul proiectului, NASA pl`nuie]te s` lanseze aceast` prob` [n 2004, care apoi va c`l`tori cu 18 km/s pentru aproximativ un deceniu pentru a parcurge cele 5 miliarde de km p@n` la destina\ie. Dup` aceast` c`l`torie

Lung`, proba va avea numai c@teva ore pentru a aduna toate informa\iile necesare despre cea mai [ndepartat` planet`.

{n concordan\` cu sloganul NASA ("mai rapid, mai bun, mai ieftin"), Pluto-Kuiper Express va fi relativ u]oar`: 135 kg ]i va costa 250 milioane de dolari. Ocup@nd un volum de 1 metru cub, sonda va transporta instrumente pentru 16 experimente diferite: camere video ]i spectometre vor fotografia formele de relief de pe Pluto, vor analiza compozi\ia chimic` a planetei ]i atmosferei, presiunea ]i atrac\ia gravita\ional`. {n timp ce proba va orbita planeta, un spectometru va determina compozi\ia atmosferei m`sur@nd absorb\ia luminii Soarelui.

Dup` ce va trece de Pluto, proba []i va continua traiectoria prin Centura Kuiper, unde camerele ]i spectometrele vor studia corpurile pe l@ng` care va trece. Dac` aceste corpuri vor avea aceea]i compozitie, se va demonstra teoria c` Pluto s-a desprins din aceast` centur`.

Fako Adrian